Så hva er en kravmelding? En kravmelding er en systemavtale om situasjoner i meldingsforløpet hvor man IKKE har lov til å passe. Vi skal se på noen av de vanligste situasjonene,
- 1 over 1. Makker svarer på din ordinære åpningsmelding på 1-trinnet ved å også svare på 1-trinnet. Når turen så har kommet tilbake til deg har du ikke lov til å passe, selv ikke hvis makker har passet i første melderunde (det er mer enn lov å passe i åpning med 12-13 p!). Vi kaller denne kravmeldingen for "krav til en runde", og som åpner er du forpliktet til å melde en gang til. Man skal kanskje ikke i utgang, men dette er det svarhånda som har kontroll på.
- 2 over 1: Makker svarer på din ordinære åpningsmelding på 1-trinnet ved å svare på 2-trinnet (uten å hoppmelde!).I likhet med forrige kravmelding er det her heller ikke lov til å passe selv om makker passet i åpning. I Norge bruker man som oftest denne meldingen som 10-11 hp eller mer og krav til runde, men det er også et veldig godt meldesystem som baserer seg på slike 2 over 1-meldinger som krav til utgang. Man har da muligheten til å etablere utgangskravet tdlig og lavt i meldingsforløpet, og dette er alltid en fordel. Flere av de norske toppspillerne bruker 2 over 1 som krav til utgang.
- Ny farge på 3- trinnet: Når det i meldingsforløpet blir meldt en ny farge på 3-trinnet, regner vi dette for utgangskrav. Et typisk eksempel på dette kan være med denne hånda: AKxxx - x - AKQx - xxx
Du åpner 1 spar, og makker svarer 2 hjerter (2 over 1, krav til runde). Nå kan du fint melde 3 ruter, og da skal makker vite at her gir vi oss ikke før utgangen er nådd (minst). Sist tirsdag så jeg flere med denne hånda istedet for å melde 3 ruter heller valgte å gjenta sparen sin. Dette synes jeg er merkelig; du misleder makker til å tro at du har 6.kort spar istedet for å kunne informere ham om både sparen og ruteren din. Som åpningshånden er du forplikta til å vise hånda di best mulig ovenfor svarhånda, så får svarhånda avgjøre!
- 4. farge: Du og makker melder alle farger, og du har behov for å både etablere utganskravet, og å spørre om makker har hold i denne umeldte (4.) fargen. Har makker hold så går hun/han til NT, eller så finner makker på noe lurt. La oss si du sitter med nesten samme hånd som sist, men mister noen honnører: AKxxx - x - KQxx - xxx
Igjen åpner du 1 spar, men denne gangen melder makker 2 kløver. Du har lært deg at det er lurt å vise mest mulig av hånda di og melder 2 ruter. Deretter melder makker 2 hjerter, 4. farge. Han har da etablert utgangskravet, og spør om hold i hjerter. Du har ingenting, men litt støtte i kløver, og melder 3 kløver. Makker tar dere trygt videre derifra.
. Stenberg: Noen av dere bruker Stenberg, en populær konvensjon som raskt etablerer utgangskrav etter majoråpninger. Noen bruker det bare som invitt, og da er det rundekrav. Bruk ikke Stenberg uten avtaler om hva det betyr, og hvilke svarmeldinger i etterkant som betyr hva. Da er det bedre å spille uten.
Og som Ranik Halle poengterer: "Å undlate å svare på makkers kravmelding er selve dødssynden, som stempler Dem ikke bare som en dårlig spiller, men som en illojal makker!". Det er harde tak, med andre ord.
Jo-Gaute