Utenom trumf har du fire toppstikk, og dermed må trumfen produsere 6 stikk. Hvis du får trumfa opp to rutere så er du hjemme, så etter å ha vunnet første stikk i bord spiller du straks ny ruter til stjeling på hånda. Vest følger med ruter-7. Du spiller bordet inn på kløverdame og sender i vei en ny ruter til stjeling. Nå stjeler vest over (dette var vel ikke så uventa etter denne starten?).
Nå kommer spar fra vest, og hvordan du enn snur og vender på det blir det vanskelig å ikke gå bet fra denne posisjonen:
Når vest spiller spar kan spillefører gjøre to ting:
- spille på liten ruter fra bordet (taper på taper). Øst vinner med sparess og spiller ny ruter til trumfhøyning hos vest. Når kløveren sitter 4-1 kommer beita i denne fargen.
- trumfe sparen. Men hva nå? Uansett hva du spiller blir det feil og du klarer ikke å komme unna én bet.
Hele given var denne:
Hva kunne spillefører gjort annerledes?
Ikke mye, men allikevel nok. Syd bør ta høyde for utviklinga over, det er ingen tvil om at utspillet lyser kortfarge. Du bør ta med deg muligheten for at vest kan ha dobbel trumf! I stikk to skal du spille hjerter til ess, hjerter til kongen og ruter til stjeling. Vest er tom for trumf og kan ikke trumfe over. Kløver til dama og ny ruterstjeling. Så stjeler du deg hjem på en spar, og tar for siste hjerterhonnøren. Nå kan du ta for dine to siste kløverstikk. Nå har du 0+6+1+3 = 10 stikk og hjemgang.
Undertegnede hadde selvfølgelig bare flaks ved sitt bord. Makker (selvsagt, alltid han) tok helt av etter at jeg introduserte hjerteren min på 1-trinnet, og kort tid etter var jeg plassert i 6 hj! Helt dødfødt, men så kom spar ut, og da var det allikevel muligheter. Jeg kastet en ruter i bordet, og en ny ruter på spar konge i andre stikk. Så spilte jeg ruter, ruter til stjeling, hjerter-ess og hjerter til konge, ny ruterstjeling og så sparstjeling. Underveis har vest ubekymra kasta en "overflødig" kløver, og dermed var det duket for hjemgang i den håpløse slemmen.
Noen ganger har lykken bedre enn forstanden....