Spillefører i selve problemet kastet spar i bordet og stakk så kløverkongen med esset. På en hjerter til bordet viste det seg at øst var renons. Dette hadde kanskje ingen betydning, så han gikk videre med sparess hvor han kastet en ruterhonnør på hånda. Men da han spilte seg tilbake på hånda i ruter viste det seg at vest var renons og trumfet denne.Èn bet.
Problemet til spillefører ligger i at han ikke har overganger til å ta ut trumfen først, og deretter ta for ruterstikkene, samtidig som han skal trumfe en spar. Han må ta for ruteresset FØR den siste trumfen er tatt, og dermed er den gode storeslemmen bet, iom vest er renons i ruter og stjeler denne.
Poenget i dette spillet ligger som i så maneg andre spill: Bruk tid i stikk 1! Planlegging er nøkkelen til suksess. Utfordringen din som spillefører er de to honnørene i ruter som må tas/kvittes før ruterfargen i bordet er godspilt. Så kan du jo si at i de aller, aller fleste tilfellene (langt over 90%) så funker det bra å gjøre som spilleføreren over, selv når trumfen sitter 4-0 imot. Men dette er vel ingen unnskyldning fra å gjøre det enda bedre.
Istedet for å kaste spar i bordet i stikk 1 kaster du en ruter. Poenget er å gjøre seg kortere i trumf på hånda enn i bordet (en type "reverse dummy"). Du spiller trumf til bordet, spar til stjeling, ny trumf til bordet og ny spar til stjeling. Så spiller du den siste trumfen på hånda mot de to gjenstående i bordet. På siste trumfrunden kaster du ruterkonge, på sparess kaster du ruteress, og dermed er bordet godspilt for resten av stikkene.
Magi?
(NB! Nei, øst kan ikke være renons i kløver slik meldingene har gått (da har i tilfelle vest sju kløvere))
Jo-Gaute