I trumfkontrakter er det ofte lurt å telle opp stikkene man har i sidefargene, får så å gjøre seg opp en mening om hvordan trumfen kan generere de resterende. Her ser du at du har to toppstikk i hjerter og tre i ruter. Du trenger derfor sju stikk til.
Kløver til kongen kan gi ett stikk, såfremt du gjetter riktig, og AQ ikke sitter i nord. Det beste er å spille mot kongen, noe som er en 50%-sjans (spille mot 10'eren er bare 25%). Du trenger imidlertid ett stikk til, og dette kan du få ved å trumfe den tredje hjerteren i øst. Finesse på kløverkongen gir altså 50% sannsynlighet for å lykkes.
Du kan også bli kvitt en kløvertaper hvis du tar finesse på hjerterknekten. Lykkes dette så kan du....? Nei, det kan du ikke, hjerterfinessen er bortkastet.
Det finnes skarpere varianter. Begge motspillerne følger på første stikk, så trumfen sitter ikke verre enn 4-1. Du stikker imidlertid første trumf i bordet, slik kan du faktisk også gardere deg mot 5-0-sits i trumf. Du er avhengig av å trumfe opp en hjerter, emn før du gjør dette har du råd til enda en runde trumf. Denne avslører at trumfen sitter 3-2. Så spiller du tre ganger hjerter til stjeling, og er inne i øst. FØR du tester om kløveresset sitter foran kongen så har du råd til å se hva som skjer hvis du spiller tre ganger ruter. Du må passe på å være i bordet tredje gang, og den beste varianten er å spille ruter til damen, ta ut siste trumfen, så ruter til kongen og esset.
Andre runde med ruter så kommer knekten på fra nord. Dermed kan du kaste en kløvertaper på fjerde runde ruter, og dermed er du hjemme med 12 stikk. Uten å ta en eneste finesse, og til betydelig høyere sannsynlighet. Skulle det vise at kløverknekten ikke har vist seg etter tre runder ruter, ja da kan du prøve deg på kløverfinessen. Men bare da, ikke før.
Hele given var som følger, og du ser at kløverfinessen var uten muligheter:
Jo-Gaute