I trumfkontrakter er det ofte instruktivt å telle tapere. Selv om ruterfargen skaper et avkast på hånda, så har du to hull som skal fylles: Sparfinessen eller kløverfinessen må gå hvis dette skal gå i orden. Èn av to finesser er 75% sannsynlighet, og mer enn bra nok. Nesten så bra at man kan bli fornøyd av mindre.
Jeg har tidligere slått ett slag for eliminasjon og innspill, og det koster ingenting å prøve igjen. Målet er å eliminere de røde fargene før du utfordrer sparen.
Si du stikker utspillet i bordet, spiller ny høy ruter og trumfer den tredje (dette går som oftest bra). Hjemme på hånda velger du bort sparfinessen ved å spille sparess. Du tar to ganger hjerter, og spiller deretter den siste ruteren fra bordet til trumf på hånda. Denne gangen satt ruteren 4-4. Og nå ha du eliminert de røde fargene, og er klar for å frispille deg i trumf. Sitter ruteren 5-3 vil motparten måtte trumfe over med sparkongen, ett orginalstikk.
Når du spiller spar til kongen vil to ting kunne skje: Enten kommer nord, eller så kommer sør inn.
Kommer nord inn, og vrir kløver, så må du stole på kløverfinessen. Denne er 50%.
Kommer sør inn, så har du en !00%er. Da er sør innspilt, og må enten spille hjerter til dobbeltrenons eller kløver opp i gapet. I tillegg har du med sjansen for at sparkongen sitter singel bak. Med alle forbehold om at prosentregninga svikter, så har du her funnet en spilleplan som er hakket kvassere enn å stole på èn av to finesser. Og om ikke annet: Noe mer gjennomtenkt. Det hadde ihvertfall blitt suksess denne gangen:
Jo-Gaute