"Loven" har vært kjent for bridgespillere gjennom mange år, men det er den kjente amerikanske bridgespilleren Larry Cohen som virkelig systematiserte den i boks form gjennom boken "To bid or not to bid- The LAW of total tricks" fra 1992.
I all sin enkelhet handler det om, gjennom meldeforløpet, å få oversikt over hvor mange trumf du og makker i deres potensielle farge, samt hvor mange trumf motparten antagelig har. Du legger disse tallene tilsammen, og et slags paradoks er da at ofte vil dette tallet tilsvare de antall stikk som begge sider tilsammen kan få til.
Si at du og makker har funnet 8korts tilpass i spar, og motparten antagelig det samme i hjerter. Tilsammen har begge sidene dermed 16 trumfer, noe som ofte tilsvarer det antall stikk begge sider tilsammen kan få til. Det betyr at hvis din side kan få 8 stikk i spar så vil antagelig motparten ha kunnet få til det samme i hjerterkontrakt. Hvis du og makker kan få til 9 stikk i sparkontrakt vil antagelig motparten bare ha kunnet klart 7 stikk i sin hjerterkontrakt.
Si dette er tilfellet, at du og makker har 8 kort i spar, mens motparten har 8 kort i hjerter. Alle spiller utenfor sonen. Motparten presser på til 3 hjerter, og det er din tur å melde. Du vet at hvis motparten klarer 9 stikk i sin hjerterkontrakt vil dere antagelig bare klare 7 stikk i spar. Hvis motparten bare klarer 8 stikk og går bet, vil du og makker også antagelig bare ha 8 stikk i spar. I begge tilfeller vil det ikke lønne seg å konkurrere til 3 spar, fordi du alltid vil tape på det, jamfør Loven.
Tilslutt, si at du melder 3 spar og klarer deg. Antagelig vil motparten da klare kun 7 stikk i 3 hjerter, og en dobling ville helt klart gjort susen i stedet. Så kan du gjøre lignende regnestykker i eksempler med 17 trumfer, 18 trumfer, 19 trumfer eller 20 trumfer. Hvor langt kan din side melde, når lønner det seg å gi seg?
Her er noen rettesnorer for den som ser nytten av Loven:
- Med 16 trumfer tilsammen skal du aldri melde over motparten på 3-trinnet (eller høyere)
- Med 18 trumfer tilsammen skal du alltid melde over motparten på 3-trinnet.
Negative faktorer når du teller trumf/stikk:
- Små honnører motpartens farge, eller dårlige honnører i egen farge. Har du Qxx i motpartens farge kan denne ofte gi stikk i motspill, men sjelden i egen kontrakt.
- Dårlig tilpass i sidefarger. Motparten spiller selvfølgelig ut trumf mot delkontrakter, og dermed er det færre stjelinger å få til.
- Flate eller balanserte hender,
Positive faktorer når du teller trumf/stikk:
- Ingen honnører i motpartens farge, men gode honnører i egen. Grunnen er nå åpenbar.
- Tilpass i sidefarger.
- "Store hender" med langfarger og renonser.
Fortsatt kommer du langt hvis du konkurrerer til samme trinn som din side selv har trumflengde, men med et litt dypere dykk i Loven kommer du lengre.