Motspillere finner på de rareste ting, og igjen har de gjort det vanskelig for deg med det giftige trumfutspillet. Uten trumf ut får du lett etablert en kløverstjeling i bordet før tredje trumfen i bordet er borte, men nå kan motparten tømme deg for trumf før kløveren kan stjeles. Dermed står du i fare for å ha fire tapere; en i trumf, en i ruter og to i kløver.
Det ligger en ekstrasjanse i at ruteren kan bli etablert for et tredje stikk, enten ved at ruterdama sitter foran knekten, sitter dobbel eller ved at ruteren sitter 3-3 imot. Dette må imidlertid sjekkes ut før kløverstenget er borte. Selv spilte jeg liten ruter mot J432 i bordet. Dama i nord vant stikket, ogdet ble vridd til kløver. Opp på esset, ut med siste trumfen før jeg tar to høye ruterhonnører. Denne har fordelt seg jevnt og fint, og dermed blir jeg kvitt kløvertaperen min for 10 stikk og mye IMP ettersom dette er eneste utgangen som har gått hjem ØV i dette spillet.
Ser du hvordan jeg kunne hevet oddsen min enda mer?
Utfordringen er å holde mulighetene for kløverstjeling oppe uten å samtidig miste kontroll over fargen. Poenget er, i tredje stikk (etter to ganger trumf ut) å spille LITEN kløver fra handa. Da er motparten sjanseløs. Inne på kløver kan de spille tredje gang med trumf, men da har du fortsatt esset intakt i kløver og har tempo til å godspille ruteren. Eller, du kan få ny kløver i retur, og da kan du greit trumfe tredje kløveren i bordet.
Med denne spilleplanen skal du også ta med deg dama dobbel i ruter ved å spille ess-konge før du spiller ruter mot bordet. I alt bør du ha passert 50% sjanse for å få hjem denne utgangen, selv med trumf ut.
Et instrukltivt spill der tempotap i utspillet gjør at du må se etter andre steder for det tiende stikket.
Jo-Gaute