Dette spillet dukket opp på tirsdag, og det var fort gjort å tråkke feil. Én enkel feil kunne fort gi bet, og mange var uforsiktige. Heldigvis gikk det bra for spilleførerne, men det var nesten så de fortjente beta.
Med monsterhånda i syd ble de fleste spilleførere i 4 sp. En oppfinnsom vest kunne ha spilt ut hjerter konge og fått seg en stjeling for ei bet, men det var absolutt ikke så enkelt. De fleste i vest valgte det mer opplagte kløverutspillet - til dama i bordet. Nå ser dette veldig greit ut. Du spiller bare på dobbelkutten i ruter, også ordner det seg.
Si at du i stikk to spiller liten ruter til ruter-9, som vinnes av vest, og ny kløver som går til esset. Ny ruter går til dama og esset, og situasjonen har blitt:
Nå skal du jo bare ta ut trumfen, men skrekk og gru - den sitter 4-1 i mot. Hvis du nå trekker fire trumf så kan motparten ta haugevis med beter i kløver inne på hjerter. Hvis du heller tar to trumf, oppdager misæren, og deretter går over på hjerter - ja, da kan vest gi makkeren sin ruterstjeling. Og selvfølgelig, hvis du forsøker å avblokkere ruter knekt før du går over til hjerter - ja, da stjeler også øst. Her har du rett og slett gitt deg sjøl ris til egen bak, og burde ha gått ei fortjent bet!
For spol tilbake til stikk to - hvilke rutere var det egentlig du spilte? Jo, du spilte vel ruter til 9-eren.
Tenk om du heller hadde vært noen stikk i forkant, og lagt knekten! Da hadde situasjonen over sett ganske lik ut, men akk så mye lysere:
Nå har du den nødvendige forbindelsen i orden. Fra før har du to kløverstikk og ruteresset i beltet, og nå kan du ta ut trumfen i tre eller fire runder - for så å innkassere tre ruterstikk i bordet. Tilsammen 4 + 0 + 4 + 2 stikk = 10 stikk!
Spilte du ruter til 9-eren i stikk to, da fortjente du egentlig å gå bet.