En vanlig åpning definerer vi til ca. 12 hp og gjøres på 1-trinnet. Hvis motparten holder seg i ro kan makkerskapet da i ro og mak utforske de videre mulighetene, og avtale en sluttkontrakt som er sannsynlig spillbar og som vil gi de nødvendige poengene inn. Vi åpner lavest mulig for å gi oss sjøl rom og tid til best mulige avgjørelser.
En svak åpning har motsatt hensikt. Den er destruktiv og har til hovedhensikt å gjøre det vanskeligere for motparten. Du stjeler melderom fra motparten og motparten må i større grad gjette seg frem til "riktige" avgjørelser. Det er viktig å undrstreke at hensikten er å forstyrre for MOTPARTEN, og ikke for egen side. Derfor er det også viktig at en svak åpning er nettopp svak, og at makkerskapet har diskutert hvor svak den kan være. Hvis du melder svak med kort som normalt er åpningssterk vil ikke makker kunne gjøre de riktige vurderinger og dere vil ofte havne helt feil ut.
Den vanligste svake åpninga kaller vi "Svake 2", og er en åpning på 2-trinnet. Det gjelder ikke 2 kløver (som er en egen åpning), men 2 ruter, 2 hjerter og 2 spar. En grei avtale for mindre drevne spillere er at denne åpninga viser 7-10p og du tåler et utspill i fargen. I tillegg har du 6 kort i fargen, og dette anbefaler jeg at du ikke viker fra. Noen spillere vil også melde "Svake 2" med 7-korts farge, men dette vil mest villede makker i det videre meldeforløpet, og ikke sjelden havner man feil ut.
Med 7 kort i en farge åpner du heller svakt på 3-trinnet, og med 8-9 kort i en farge drar du til på 4-trinnet. Poengstyrken kan nedvurderes dess lengre farge du har. Mange skuer også til soneforholdene når de melder svakt (også kalt å "sperremelde"). Litt kan du skue, men min anbefaling er å ikke se seg blind på sonene. Husk: Korta er de samme uansett!
Her er noen eksempler fra sist tirsdag der svake åpninger var aktuelle:
6 kort i hjerter, 9 hp og tåler utspill (QJ9 i toppen). Denne er perfekt til å åpne 2 hjerter.
På samme måte som forrige, denne er perfekt til åpning 2 ruter.
Her er du derimot svak i kløver:
og 2 kløver-åpninga er forbeholdt en egen kategori sterke kort. Mange spillere vil derfor med disse åpne 3 kløver, selv om de "bare" har 6 i fargen. Dette vil jeg kunne anbefale mer drevne spillere, mens ferske spillere kanskje skal bygge mer erfaring før man gjør det samme. Du skal blant annet ha noe selvtillit til egen spilleføring for å utføre slike stunts.
Mange vil også åpne i svake 2 med denne hånda:
men personlig er jeg usikker på om det er så lurt. Mot drevne spillere vil du med en slik melding fort få litt "juling" - og en god pekepinn kan være: Tåler du utspill i fargen? Det er ikke sikkert når fargen din består av en ubeskytta konge.
Følgende "monster" dukket opp tidlig på tirsdag:
Her har du 8-kortsfarge! Min mening er at med slik hånd har du to valg; enten pass eller 4 kløver. Pass fordi det er en litt ullen farge og hånd forøvrig, og du kan bli arrestert. 4 kløver fordi det er den eneste reelle sperren med en slik hånd, slik jeg ser det. Ulempen med 4 kløver er at du og makker ikke kan "lande" i 3 NT, men "noen egg må man knuse når man lager omelett". 3 kløver er for meg ikke et alternativ. Makker vil vurdere korta dine feil, og motparten vil nok ikke la seg sperre tilstrekkelig - og vil uansett da lande i en ålreit avgjørelse.