Tirsdag hadde vi årets andre bridgekveld, og de første kveldene i år har vi tilrettelagt for våre kursmedlemmer spesielt. Vi spiller 20 spill, kursmedlemmene er "parret opp" med drevne spillere, og vi legger ut resultatene med handicap-utregning.
Én av våre kursister uttrykte forrige tirsdag at utspill er vanskelig. Og ja, utspill er vanskelig - kanskje det vanskeligste i bridge. Eller - det mest tilfeldige. Du skal, ofte med veldig få opplysninger tilgjengelig og med de tre andre hendene skjult, finne ett av tretten kort som vil gi deg og din makker en best mulig start på spillet. Ofte finner du "feil" kort. Så en god start er å akspetere det faktum at du ofte gjør feil - og det er helt greit. Så vil du etterhvert erfare at i mange situasjoner så gir noen kort bedre sjanse for suksess enn andre, og du vil oftere velge noe som blir helt rett eller delvis rett.
Disse erfaringene har mange bridgespillere gjort før deg. Dermed finnes en hel rekke råd for hva som kan være smart å gjøre, som du kan tilegne deg uten å måtte erfare det mange ganger i forkant. Fremover vil jeg by på noen slike tips, med utgangspunkt i spill spilt tirsdagskveldene. Slik håper jeg at du kan knytte tips og råd til aktuelle eksempler.
Singel ut mot trumfkontrakt
"Singel" eller "singelton" er et stammeord for "én i en farge". Formålet med å spille ut singelton er at du i neste omgang kan stjele/trumfe til deg stikk i denne fargen. Gitt at korta hos deg og makker i en farge er denne:
A43 2
og du spiller ut 2'eren (singelton ut). Makkeren din vinner med esset og kan spille samme farge tilbake og gi deg stjeling med trumf du har.
På tirsdag møtte vi følgende spill. Øst satt med denne hånda:
"T" betyr "10". Motparten spiller en hjerter-kontrakt, og makkeren din har forholdt seg taus underveis. Du har utspillet. Her har du flere aktuelle muligheter, forsåvidt, men ettersom vi her snakker om singelton i utspill så lyser 10'eren i ruter foran oss. Vi ser alle korta og ser hva som skjer:
I søt spiller du ruter-10, som spillefører vinner. Hvis spillefører nå i stikk 2 går i gang med å spille trumf vil du kunne stikke med hjerter-ess. Nå spiller du kløver-konge som vinner, og dermed vet du at makkeren din har esset. Du spiller derfor kløver til makkers ess, og nå kan/bør vest ha skjønt at ditt utspill var singelton og dermed spille ruter tilbake. Du får stjålet og vinner et ekstra stikk. Spillefører har nå 9 stikk.
Her har imidlertid spillefører mulighet til å forhindre din stjeling. Spillefører ser at det er to tapere i kløver. I stikk to bør derfor spillefører spille spar knekt, deretter spar dame, konge og tilslutt ess. På kongen kaster spillefører en kløver. På esset trumfer vest, og nord trumfer over. Først nå vil det bli spilt hjerter fra spillefører, og øst vil komme inn på esset. Nå kommer kløverkongen, og hvis vest er "på" vil denne stikke over med esset og gi deg en stjeling tilbake. Spillefører har på denne måten 10 stikk.